perjantai 11. maaliskuuta 2016

Haasteellista

 Kirsiltä saatiin haaste, joten tässä tulee.

1. Koetko koiran rajoittavan elämääsi jollain lailla?
Tähän vastaus on kyllä. Olen josksu miettinytkin, että voiko joku koirallinen sanoa, ettei koirat rajoita jollain tavalla elämää? Minä ainakin olen aika nirso hoitopaikkojen suhteen, joten matkustaminen tarkoittaa miltein aina koirien mukaan ottamista tai ainakin asioiden järjestelyä siten, että karvakorvilla on kaikki hyvin. Eli suurimmaksi osaksi minulla koirat rajoittavat aikaa, jolloin olen poissa kotoa. Onneksi olen luonteeltani kotihiiri ja minusta on mukavaa olla paljon kotona ja tehdä sellaisia reissuja, jonne koirat ovat tervetulleita. Joskus matkustaminen on hankalempaa koirien kanssa (tavarat yms), mutta en ole kokenut sitä kovin suureksi haasteeksi. Jos tähän vielä yhden asian keksin, mikä rajoittaa minua koirien takia niin se on tekstiilit. Haluaisin ihanat pörröiset karvamatot, mutta meidän ohuet ja mitättömät matot ovat ihan itsestään karvaiset :D Mutta niin, ei tule mieleenkään laittaa lattialle pörrömattoja ja hinkata koirankarvaa niistä joka päivä irti.


 2. Kuinka paljon liikut koirasi kanssa päivittäin?
Pyrin käyttämään koirat 3-5 kertaa ulkona päivässä. Näistä kaksi lenkkiä on aamu- ja iltapissatus, jotka on kyllä ihan lyhyet lenkit. Sitten päivällä tai illalla pyritään tekemään pidempi lenkki, jolloin treenailen jotain pientä ja koirat saa juoksennella vapaanakin. Viikonloppuisin tulee sitten tehtyä enemmän vapaita lenkkejä ja treenattua joskus useampi tunti (koirat juoksentelee vapaana ja välillä otetaan tottista).
Minuahan nämä kävelylenkit ja irtijuoksutukset eivät paljon liikuta, mutta kesällä pyrin ajamaan enemmän pyörällä niiden kanssa ja välillä juoksemaan itsekin.

3. Mitä koirasi syö? Koetko lihan syöttämisen tärkeäksi?
Koirat syö mulla 50/50 mallilla nappulaa ja raakaa. Tällä hetkellä vielä RC Gastro nappulana, mutta testiin tulossa nyt Virbacin Adult, joka on proteiinipitoisempaa kun nykyinen nappula. Lihoina menee Hurjan kana, kalkkuna ja heppa. Siivet, kaulat, rangat ja rustoluut ovat meidän joka viikkoista ruokaa. Sitten ajanvieteluuna (hammasharjana) menee naudan putkiluut silloin tällöin. Joka aterialle pyrin myös laittamaan Doilsin Iho öljyn ja noin kerran viikossa kananmunan kummankin sessen kuppiin.

Koen lihan syöttmäsien tärkeäksi koiralle. Jos minulla olisi enemmän tilaresursseja, molemmat pojat olisivat varmasti täysin raa`alla. Olet mitä syöt pätee tässäkin.


4. Liittyykö unelmatyösi eläimiin?
 Kyllä liittyy. Tiesin unelma-ammattini jo varmaan viiden vanhana. Katsotaan jääkö se vain unelmaksi vai onko minulla perselihaksia tarpeeksi koskaan. (:D)

5. Millaiset rodut miellyttävät silmääsi, miksi?
Sporttiset, sopusuhtaiset ja koiran näköiset koirat. Koiran täytyy olla "koirankokoinen" ja liikkuvaisen näköinen. Tietynlainen arvokkuus ja kauneus myös miellyttää minua. Eniten silmääni miellyttävät ykkösryhmän koirat.



6. Mitä asioita haluaisit parantaa itsessäsi, jotta olisit entistä parempi koiranomistaja?

Pitkäjänteisyyttä. Olen ihmisenä aika malttamaton ja monesti huomaan haluavani kaiken nopeasti. "Hiljaa hyvä tulee" ei ole mun motto ja sitä haluaisin hieman kehittää itsessäni. Ja ehkä tietty täydellisyyden tavoittelu ja kisaamisen ajatteleminen saisi olla välillä vähemmän mielessä. Koiran kanssa voi elellä ihan normaalia kivaa arkea ilman mahdottomia suunnitelmia ja tavotteita. Ainakin välillä! :D

7. Minkä hetken haluaisit elää uudestaan koirasi kanssa?
Sen hetken kun olin 15-vuotiaana Tikkakoskella viisi viikkoinen Kamu sylissäni.

8. Kuinka paljon sinulla kuluu rahaa kuussa koiraan?
Työni puolesta minulla on onnellinen tilanne, etteivät koirakulut nouse ihan niin suuriksi. Mutta kyllä minulla menee jo ruokiin keskimäärin 50€ kuukaudessa. Joskus on sitten enemmän koiramaisia menoja ja joskus vähemmän.

9. Opetatko koirallesi turhia temppuja vai panostatko ainoastaan lajikohtaisiin suorituksiin?
Opetan paljon turhaakin! Tykkään tosi paljon opettaa kaikkea höpsöä, kuten pupu-asennon, roskien viennin, valojen sammutuksen yms.

10. Onko sinulla autoa? Koetko sen tärkeäksi koiranomistajan arjessa?
On meillä auto. Koen sen tärkeäksi koirien kanssa silloin kun harrastaa jotain aktiivisesti ja asuu muualla kuin pk-seudulla. Täällä periaatteessa pärjää ihan julkisillakin, mutta auto helpottaa harrastuksissa kulkemista.

11. Matkustatko paljon ilman koiraa vai otatko koiran mukaan kaikkialle?
Koirat kulkee kyllä mukana miltein aina jos lähdetään jonnekkin esimerkiksi yön yli reissulle.

Haluan haastaa seuraavaksi mukaan:
Valkoista arkea
Lähtölupa pillillä
Irratiomania
Kolme sählää
Partojen pakinat
Luuhullut
Ripaus mustaa valkoisella
Kysymykset:
Millainen koirablogi kiinnostaa sinua?
Mitä pidät hulluimpana koiraharrastuksessa?
Mitä harrastaisit jos sinulla ei olisi koiria?
Mikä on koirasi huonoin puoli/luonteenpiirre/tapa?
Millainen koirasi pentuaika ja nuoruusvaihe on ollut?
Mikä sinusta kasvattajana on kaikista palkitsivinta?
Kuinka olet valinnut koirasi kasvattajan?

0 kommenttia: